Page 4 - Menselijk al te menselijk
P. 4

Schakel tussen verleden en heden




             Al op heel jonge leeftijd wist Albert dat hij ‘vrij kunste-                                                            Inspiratie vindt Albert op vele manieren en in de
             naar’ wilde worden en wilde creëren: eerst als tekenaar,                                                               diverse materialen die hij gebruikt in zijn werk. Voor een
             daarna met schilderingen op papier, sculpturen en                                                                      opdracht over de Gouden Eeuw doet hij onderzoek en
             schilderijen (mixed media). De laatste 15 jaar zie je een                                                              schaft antiquarische boeken aan waarbij de pagina’s je
             ontwikkeling in zijn manier van werken die in meer of                                                                  een gevoel geven over die tijd. De pagina’s gebruikt hij
             mindere mate aan een collage doet denken, hoewel                                                                       voor de achtergrond, de basis van het schilderij. In het
             die term de lading niet dekt. Deze werkwijze vormt het                                                                 schilderij over de Gouden Eeuw zijn dit pagina’s uit een
             skelet van het werk, waarbij je het teken- en schilder-                                                                boek uit 1701 over Michiel de Ruyter. Authenticiteit is bij
             werk moet zien als de ziel, de organen en de huid van                                                                  projecten als deze belangrijk om een verbinding met het
             het schilderij.                                                                                                        verleden te krijgen en te vangen.
             Na de opleiding van lithografisch tekenen aan de                                                                       Nieuw is voor Albert een ongepaste term voor het
             grafische school in Eindhoven heeft Albert zich als                                                                    beschrijven van kunst; alles dat nu gemaakt wordt
             autodidactisch kunstenaar ontwikkeld. In de jaren ’70                                                                  is beïnvloed door dat wat al eerder is vormgegeven.
             werkte Albert in verscheidene dierentuinen in Neder-                                                                   Albert beschouwt dat als een meerwaarde, omdat het
             land en voelde hij zich comfortabel tussen de dieren                                                                   verleden niet los gezien kan worden van het heden en
             die hij in zijn vrije tijd tekende en schilderde. Vanaf 1980                                                           de toekomst. Om deze reden gebruikt hij in zijn mixed
             heeft hij zich volledig op het kunstenaarschap kunnen                                                                  media-werken ook oude materialen. Zelfs de lijsten
             toeleggen.                                                                                                             waarin Albert zijn werken presenteert zijn niet nieuw;
                                                                                                                                    deze vindt hij in Parijs en passen bij de periode van het
             Vrijheid vond en vind ik een van de belangrijkste                                                                      thema van het schilderij.
             dingen, dat is mijn drijfveer                                                                                          Het huidige thema van zijn werk wordt gevormd door
             Veel dierentuinen in Nederland leden aan een gebrek                                                                    ‘revolutionaire persoonlijkheden’: mensen die vooruit-
                                                                                                                                    strevende denkwijzen ontwikkelden, nieuwe theorieën
             aan financiën om de dieren en het personeel goed te                                                                    en gezichtspunten die tot op de dag van vandaag
             verzorgen. Vroeg in de ochtend kwam Albert al naar de                                                                  nog van invloed zijn. Denk daarbij aan schrijvers,
             dierentuin toe om hen te verzorgen. De kooien waren                                                                    kunstenaars, componisten, filosofen. En zoals voor deze
             klein en beklemmend, wat Albert niet vond passen bij
             zijn sterke behoefte aan vrijheid. Zijn leven lang zou                                                                 expositie met het thema ‘Menselijk, al te menselijk’ een
                                                                                                                                    schilderij over Friedrich Nietzsche, filosoof, dichter en
             Albert zich laten sturen door de drang van vrijheid die                                                                filoloog.
             hij in de dierentuinen in perspectief leerde te zetten.
             Vrijheid als eerste levensbehoefte voor mens en dier, en                                                               Wanneer hij een werk creëert waarin hij thematisch een
             daar waar hij kan helpt hij mens en dier.
                                                                                                                                    ‘revolutionaire persoonlijkheid’ afbeeldt, zoekt Albert
                                                                                                                                    voor de opzet van zijn werk materialen uit de tijd waarin
             De tekeningen en schilderijen van dieren uit Alberts                                                                   deze persoon leefde. Het resulteert in een uitgebreide
             beginperiode zijn dynamisch en vol kleur. Ze tonen                                                                     bibliotheek in zijn huis, vol boeken en paperassen uit
             de volle en rijke geschiedenis van het Afrika dat hij                                                                  verschillende eeuwen die hij gebruikt voor zijn schil-
             tijdens zijn reizen leerde kennen. Maar kleur moet een
             functie hebben; als het geen functie heeft vindt Albert                                                                derijen. Met grote precisie verwerkt hij de materialen
                                                                                                                                    op het paneel of doek, waarbij hij veel onderdelen al
             het doelloos. Niet alle werken zijn zo kleurrijk als de                                                                heeft bewerkt voordat ze op de ondergrond geplaatst
             dierenportretten die hij maakte. Kleur kan soms afleiden                                                               worden. Heel vaak zijn het al kleine schilderijtjes waar de
             en afwijken van het doel. Zodra de kleur een vorm van                                                                  basis mee gelegd wordt. Als de basis klaar is, dan is de
             decoratie wordt, laat Albert dit liever weg.        oscar wilde - andré gide - virginia woolf - vladimir majakovski  155x245 cm   binding met het onderwerp er; die is voelbaar en maakt   imàgens andaluzas para carmina burana en el teatro lope de vega en sevilla
                                                                                                                                                                                        120(135)x264 cm
   1   2   3   4   5   6   7   8   9