Page 13 - Menselijk al te menselijk
P. 13

Dansend kind en duizendpoot




 Saskia groeide op in Baarn als jongste van vier kinderen,   formaat. In Nederland was Saskia een van de eersten
 een vrolijk dansend en springend kind. Van jongs af aan   die het gietproces in eigen handen nam, wat haar de
 was al duidelijk dat ze beeldend heel sterk was, omdat ze   mogelijkheid gaf om te maken wat ze wilde. Hiermee
 altijd tekende en beeldjes maakte bij de plaatselijke beeld-  haalde ze ook veel financiële beperkingen weg. Na de
 houwer. Op haar achttiende vertrok ze naar Amsterdam   opdracht voor de “Vogelman” bij de Willem Arntszhoeve
 om aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunst te   in Den Dolder kreeg ze een grote hoeveelheid opdrachten
 studeren. Eigenlijk dacht ze van jongs af aan dat ze   en aanvragen voor tentoonstellingen. Haar opdrachten
 danseres zou worden, maar toch meldde ze zich aan de   varieren tussen het maken van twee- en driedimensionaal
 academie met een grote tas vol tekeningen en beeldjes.   werk. Juist deze afwisseling kenmerkt Saskia, die zich
 Ze verwachtte niet dat ze aangenomen zou worden, maar   naast beeldhouwwerk en schilderkunst bijvoorbeeld ook
 dat gebeurde wel. Haar studieperiode verliep verrassend   bezighoudt met het maken van boeken.
 zorgeloos en voorspoedig. Amsterdam als onbekende
 stad was wel spannend voor Saskia, maar ze daagde   Na deze drukke periode in Nederland zocht Saskia in de
 zichzelf uit en leerde in rap tempo zelfvoorzienend en   Antillen wat rust; een keuze die de rest van haar leven zou
 autonoom te werken en leven.   bepalen. Ze vestigde zich op Sint-Maarten en exposeerde
             ook op Curaçao. Iedere drie maanden kwam Saskia uit de
 Men vond dat ik als schilder   Antillen naar Nederland toe met mallen, kunstwerken en
 geen kleurgevoel had   grote rollen met tekeningen. De omstandigheden in de
             Antillen waren een paradijs voor het werken met nieuwe
             materialen en Saskia begon te experimenteren met klei,
 Saskia is als een spin in het web een verbindende factor   karton, piepschuim; materialen die beschikbaar waren op
 tussen collega-kunstenaars. Waar mogelijk bemiddelt ze   het kleine eiland. Vanaf 2001 werd het lastiger om nieuwe
 en koppelt ze mensen aan elkaar. Met het enorme net-  werken van de Antillen naar Nederland te vervoeren. Na
 werk dat zij de laatste decennia in binnen- en buitenland
 opzette is dit een gemakkelijke taak. Opvallend, voor een   de aanslag op de Twin Towers in New York kwamen er
             strengere regels voor vluchtvervoer. Hierdoor was het
 kunstenaar die altijd alleen werkte en uit een generatie   niet langer mogelijk om grote kunstwerken – dikwijls in
 die individualistisch is opgevoed.
             onhandige formaten – mee te nemen tijdens een lange
             vlucht.  Na de beurscrisis in 2008 volgde nieuw avontuur:
 Saskia’s ondernemende karakter ontpopte zich in de
 tijd dat ze in Amsterdam studeerde en woonde. Haar   Saskia zette haar eerste stappen naar China.
 eerste exposities initieerde ze zelf: Saskia’s schilderijen
 waren te vinden in restaurants en cafés. Ze verdiende ze   Het houdt je fris en alert om veel te kunnen
 de kost met het verkochte werk en een deeltijdbaan als
 docent, tegen de waarschuwingen van haar ouders in; die   Na haar periode in de Antillen experimenteerde Saskia
 vonden dat het beroep van kunstenaar onzeker was en   met klei en volgde ze een cursus om zich dit nieuwe
 dat de kans klein was dat ze haar boterham ermee zou   materiaal meester te maken. Ze wilde sneller leren over
 kunnen verdienen. Ze leerde al snel om productief om te   de mogelijkheden van klei en porselein en vertrok naar
 gaan met afwijzingen: het gaf haar enorme kracht om de   hèt porselein centrum van de wereld, gelegen in China.
 wereld te tonen dat ze op eigen benen kon staan en zich   Al elf jaar lang reist zij elk jaar twee maanden naar het
 kon redden in de woelige wereld van beeldende kunst.   Chinese Jingdezhen, de stad van het witte goud: het
 De tegenslagen maakte haar ondernemend, een ware   porselein. De eeuwenoude populariteit van porselein is te
 vechter.    danken aan de lichte kleur, de hardheid van het materiaal
             en de vormbaarheid van de klei. In Europa was het dunne,
 Door bij een bronsgieterij haar werk te prepareren kreeg   glanzende en doorschijnende porselein onbekend tot in
 ze de vrijheid om beelden te maken van monumentaal   paardenschaal  40 cm   de 13e eeuw. De ontdekkingsreiziger Marco Polo maakte   vrouw met kraai  120 cm hoog
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18